Goede voornemens

Het nieuwe jaar staat voor de deur en hetgeen dat hier onlosmakelijk mee verbonden is, zijn goede voornemens. Iedereen heeft er wel een paar.. In 2019 gaan we ‘meer sporten, gewicht verliezen, vaker tijd nemen om te ontspannen’ en noem maar op. Echter blijkt in de praktijk dat het te vaak blijft bij goede voornemens en de benodigde gedragsverandering uitblijft. Dit is jammer, want eigenlijk willen we wel veranderen, maar toch lukt het ons niet.

Met name afvallen is een veel voorkomend ‘goed voornemen’. Aan het begin van de decembermaand genieten we volop van het Sinterklaas snoepgoed. Vervolgens schuiven we lekker aan bij verschillende kerstdiners en ten slotte sluiten we het jaar af met oliebollen, appelbeignets en champagne. We weten heus wel dat al dit lekkere eten en drinken calorierijk is, toch stellen we ons gerust met de gedachte dat we vanaf januari écht gaan beginnen met afvallen. Dus nu het nog kan genieten we volop van alle lekkernijen.

Op zich is er niets mis mee om na een jaar hard werken te genieten van de feestdagen en jezelf dan net iets extra’s te gunnen. Het probleem is echter dat we hierdoor de ‘goede voornemens’ die we hebben, uitstellen. In principe bevinden we ons op het moment dat we gedragsverandering voornemen nog in de verkeerde fase. Om dit te verklaren nemen we het ‘Transtheoretical Model of Change’ van Prochaska er even bij. Dit is een model waarin de 5 fasen van gedragsverandering uitgediept worden. In chronologische volgorde zijn dit de volgende fasen: ‘de ontkenningsfase, de erkenningsfase, de verkenningsfase, de actiefase en de fase van volhouden’. Op het moment dat we ons gedragsverandering voornemen zitten we in de erkenningsfase. We zijn ons ervan bewust dat we een probleem hebben en dat we hier zelf verantwoordelijk voor zijn. We willen op termijn graag veranderen, maar hebben nog geen concrete plannen bedacht. We weten alleen dat we 2 januari willen beginnen (officieel 1 januari, maar goed met al die champagne die er om 12 uur genuttigd wordt, is dat niet zo handig .. ). Het probleem hierbij is dat we 2 januari nog helemaal niet voorbereid zijn om te veranderen. We hebben vaak nog onvoldoende nagedacht over hoe we ons probleem aan gaan pakken. Omdat we niet goed voorbereid zijn gaat ons voornemen minder goed dan we dachten .. We proberen een aantal keer gezonder te gaan eten of meer te gaan sporten maar telkens komt er iets tussen. We wilden wel een gezonde maaltijd eten maar hadden geen groenten meer in huis en de winkels waren al gesloten … of we moesten net naar die verjaardag van die ene vriend waar het zo gezellig was dat we die drankjes echt niet konden laten staan … enzovoorts enzovoorts. Uiteindelijk doen we geen succeservaringen op en schuiven we onze goede voornemens toch nog even op de lange baan. Jammer! Zeker omdat we eigenlijk echt iets willen veranderen.

Het advies is daarom: probeer het dit jaar eens anders aan te pakken. Grijp jouw kans om je goede voornemens deze keer waar te maken. Hoe je dat doet? Eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk. Grijp die voorbereidingsfase met beide handen vast. Stel concrete doelen, maak een plan en last but not least, zoek die stok achter de deur. Iemand of iets dat jou ondersteunt om je goede voornemens niet langer uit te stellen. Dit kan iemand uit je eigen omgeving zijn, maar ook professionele hulp kan hierbij erg zinvol zijn. Op deze manier doorloop je de voorbereidings- en actiefase namelijk samen met jouw persoonlijke coach. Die jou ondersteunt en helpt om verwachting, dat goede voornemens tot niets leiden, te doorbreken. Heb jij interesse in professionele en op maat gemaakte ondersteuning? Informeer dan naar de mogelijkheden via info@excellentlife.nl.