In de afgelopen jaren zijn wij kritischer geworden op onze zorg. Maar waar zijn we nu eigenlijk kritischer op geworden? Op onze zorgverstrekkers zelf of alleen maar op het stukje “Wat gaat het mij kosten of wat wordt er vergoed”?
 

We gaan namelijk pas echt kritisch kijken naar onze zorgverleners wanneer we er mee in aanraking zijn gekomen. Dit klinkt raar, maar ga dit eens bij jezelf of je omgeving na. Wanneer je voor de zoveelste keer bij een specialist komt voor dezelfde klacht, lost de specialist dan überhaupt wel de klacht of de oorzaak van je probleem op?

We weten allemaal dat de zorgverzekering ziekte als verdienmodel heeft. De behandeling wordt pas vergoed wanneer je ergens last van ervaart of wanneer je tot een “doelgroep” (zoals bv. diabetes type 2 of mensen met een BMI boven de 30) behoord. Dat klinkt toch niet logisch? En hier zijn we het natuurlijk niet mee eens. Maar wat doen we hier zelf eigenlijk aan?

Iedereen roept dat preventief aan jezelf werken de oplossing is en daarnaast ook nog de kosten verminderd. Alleen zijn roepen en het daadwerkelijk ook doen 2 totaal verschillende dingen. Zit de oorzaak hiervan nou in onze luiheid en gemakzucht of toch meer in ons “spaarzame karakter”?

Welke van deze 2 het ook is, de werkelijkheid valt gelukkig 100%; dat wil zeggen op het moment dat je hier wel kritisch naar gaat kijken. Iedereen weet over het algemeen precies wat er niet goed is of beter kan aan zijn/haar fysieke en mentale gezondheid. Het ergste is dat we vaak ook nog weten hoe we dit het beste kunnen oplossen. Waarom doen we dit dan niet? Over het algemeen denken we dat dit veel moeite en tijd gaat kosten. Maar wanneer we weer kritisch gaan kijken zullen we zien dat dit niet zo is. Achteraf komen we er dan achter dat we minder tijd kwijt zijn met dingen die heel zijn, heel houden dan kapotte dingen proberen zo goed mogelijk te repareren. 

 

"Maar wanneer het kapot is hoef ik het zelf niet te betalen, toch?"

Klinkt goed maar klopt dit wel?

 

Over het algemeen zien we in het Nederlandse zorglandschap dat de basisverzekering veel vergoedingen bevat voor onoverkombare problematieken en chronische klachten. Echter vallen veel voorkombare klachten in aanvullende verzekeringen. Heb je er wel eens over nagedacht dat je bij een aanvullende verzekeringen de kosten die je eventueel gaat maken al betaald hebben in de vorm van premie?

Daarbij is het vaak ook nog zo dat je maar een gedeelte vergoed krijgt en een deel moet betalen (bv. in de vorm van eigen risico).  Wanneer je al deze aspecten meeneemt in je berekeningen zul je in veel gevallen kosten besparen door preventief aan jezelf te werken. Daarnaast vinden wij dat preventie moet bestaan uit een eenmalige investering. Volgens ons is preventie namelijk een leerproces waarmee je leert jezelf beter te maken en vooral te houden. Met andere woorden: Investeer eenmalig in jezelf zodat je er jaren later op financieel gebied nog steeds plezier van hebt.

Wil je meer weten over deze tendens in de zorg of wil je hier graag over praten?  Neem contact met ons op